zawody przyszłości

 

Mój zawód jeszcze nie istnieje. Będę używał technologii, których jeszcze nie wynaleziono i rozwiązywał problemy, które w tej chwili nie są jeszcze problemami… Jakie czekają nas zawody w przyszłości?


Przed nami wielka rewolucja na rynku pracy. Sztuczna inteligencja, automatyzacja, cyfryzacja sprawią, że wiele dzisiaj wykonywanych zawodów wkrótce przestanie istnieć. Czy maszyny zastąpią ludzi i zabiorą nam pracę? Czego powinni uczyć się młodzi ludzie, aby w przyszłości mieć satysfakcjonującą i dobrze płatną pracę?

Nowe zawody przyszłości

Przyszłością są zawody STEM (z ang. science, technology, engineering, mathematics), czyli nauka, technologia, inżynieria i matematyka. Eksperci od naukowego przewidywania przyszłości z firm Idea Couture czy Sparks&Honey wymieniają m.in. takie zawody jak Personal Digital Curator, Garbage Designer, Simplicity Designer czy Digital Death Manager. W pierwszym przypadku mowa o specjaliście, który ma nam pomóc zarządzać naszym wizerunkiem w sieci, zarówno w kwestii życia prywatnego, jak i kariery zawodowej. W drugim przypadku chodzi o osobę, która zajmie się znajdowaniem nowych zastosowań dla użytych już materiałów lub projektowaniem takich rozwiązań, które będą łatwe do przetworzenia dla innych. Simplicity Designer to tzw. ekspert od uproszczeń, który będzie wprowadzał rozwiązania, ułatwiające funkcjonowanie firmy, zarówno w aspekcie ludzkim, jak i proceduralnym. Natomiast Digital Death Manager to specjalista, który będzie miał dostęp do wszystkich naszych haseł w serwisach i pomoże nam zakończyć nasze życie w sieci.

Zawody, które wyginą przez sztuczną inteligencję

Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego i Yale znikną takie zawody jak kasjer, agent ubezpieczeniowy, tłumacz, księgowy, czy kierowca. Ich pracę z powodzeniem może wykonać bowiem sztuczna inteligencja. – Za 10-20 lat nie będzie już samochodów prowadzonych przez ludzi – mówi prof. Krzysztof Rybiński, ekonomista i data scientist, wykładowca Akademii Finansów i Biznesu Vistula z Grupy Uczelni Vistula. – Dzięki sztucznej inteligencji, samochody będą autonomiczne, nie będzie korków w mieście, smogu ani wypadków, a koszt przejazdu 1 km będzie stanowił 20-30 proc. tego co dzisiaj – dodaje prof. Rybiński. Takie zmiany czekają nas w każdej dziedzinie życia, ale to nie oznacza, że roboty zastąpią ludzi. Jak wynika z raportu The next era of human-machine partnership roboty mają stać się dla człowieka partnerem i wyręczać go w najbardziej żmudnych, czasochłonnych i powtarzalnych czynnościach. Choć roboty są bardzo dokładne i coraz szybciej uczą się, wciąż pozbawione są uczuć. W kontaktach międzyludzkich brakuje im empatii, wsparcia i współczucia. Przynajmniej na razie.

 

Nie CV, a portfolio mikrokarier

Świat wirtualny stał się równoległy do świata rzeczywistego. Dzisiaj żyjemy w stanie permanentnego podłączenia do sieci i zawsze jesteśmy online. Coraz częściej pracujemy w zespołach wirtualnych i nawet nie znamy naszych współpracowników. Za 10-15 lat coraz rzadziej będziemy pracować w biurze, raczej w domu lub w podróży, nie 5 a 4 dni w tygodniu. Rzadziej również na etacie, a bardziej przy różnego rodzaju projektach, które będą się zmieniać. Nasza kariera nie będzie opierała się na jednej wyuczonej profesji. Dlaczego? – Dzięki rozwojowi medycyny, żyjemy coraz dłużej, ale zawodowo oznacza to, że będziemy musieli cały czas podnosić nasze umiejętności, nieustannie dokształcać się i zmieniać profesję, a w związku tym wielokrotnie zmieniać pracę – mówi prof. Marlena Plebańska, ekspert w dziedzinie cyfrowej edukacji z AFiB Vistula. I co za tym idzie, zamiast CV będziemy tworzyć portfolio projektów przy których pracowaliśmy, z listą firm, dla których pracowaliśmy.

Nowe zawody przyszłości? Kluczowe będą kompetencje

Tempo zmian na rynku pracy jest tak szybkie, że nie sposób dzisiaj mówić o zawodach przyszłości, bo zmieniają się już nie co 10 lat, a z roku na rok. – Niezależnie od tego jaki zawód będziemy wykonywać, kluczowe są kompetencje, jakie powinniśmy zdobywać i doskonalić, aby odnaleźć się na rynku pracy – mówi Anna Rękawek, wykładowca w Instytucie Zarządzania AFiB Vistula, trener rozwoju osobistego i biznesu, realizatorka projektu badania kompetencji w Biurze Karier GUV. – Według raportu The Future of Jobs, wśród tych umiejętności kluczowe będą: krytyczne myślenie, rozwiązywanie złożonych problemów, kreatywność, zarządzanie ludźmi, współpraca w grupie, inteligencja emocjonalna, umiejętność podejmowania decyzji i elastyczność poznawcza, czyli umiejętność dostosowywania się do stale zmieniających się warunków pracy i nowego środowiska – dodaje ekspertka.

Kluczowym wyzwaniem będzie połączenie kompetencji cyfrowych właśnie z kompetencjami społecznymi. Tylko taki zbiór umiejętności pozwoli młodym ludziom konkurować na rynku pracy, tworzyć ten rynek, a nie być jego biernym obserwatorem. Dzięki temu będą elastyczni i gotowi podjąć nowe wyzwania bez względu na zmiany technologiczne, demograficzne czy gospodarcze. 

Aplikuj online

Ta strona internetowa wykorzystuje ciasteczka (cookies), by polepszyć Twój komfort korzystania z naszej strony. Aby nadal móc korzystać z tej strony, musisz wyrazić zgodę na nasze wykorzystanie tych plików. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close